Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Zdrowe kupne przekąski dla dzieci i nie tylko…

Zdrowe przekąski dla dzieci – co wybrać w sklepie?

W dzisiejszych czasach tłuste i słodkie przekąski pełne niezdrowych substancji typu wzmacniacze smaku, wypełniacze, czy też po prostu zawierające pewne substancje (cukier, najgorszej jakości tłuszcz) w nadmiarze, są łatwo dostępne i kuszą nas (i nasze dzieci) na każdym kroku. Aby znaleźć wśród tych wszystkich produktów te o najlepszym składzie, trzeba trochę poszukać i przede wszystkim czytać etykiety!

Poniżej prezentuję propozycje najzdrowszych według mnie kupnych przekąsek/deserków dla dzieci (i nie tylko;), które są łatwo dostępne w marketach, drogeriach czy sklepach ze zdrową żywnością:

1.) Chrupki kukurydziane

zdrowe przekąski dla dzieci chrupki

Numerem jeden jest klasyk – czyli chrupki kukurydziane. Często jest to pierwszy “stały” pokarm dawany małemu dziecku do ręki by uczyło się gryźć. Według mnie to świetny wybór na początek nauki gryzienia, lepszy od ugotowanej marchewki czy jabłka, bo rozpuszczającymi się w buzi chrupkami dziecko się nie zakrztusi.

Wybieraj chrupki bez dodatku soli. Ja, dla urozmaicenia, daję moim dzieciom chrupki smakowe w kształcie zwierzątek – ale uwaga – mają one dodatkowo w składzie olej słonecznikowy. Chrupki Little Angel mają około 14% oleju, a Biozaurusy (które ja i mąż uwielbiamy – zwłaszcza serowe) mogą mieć (producent nie podaje) do 19% oleju w składzie, a także cukier (do 5%). Chrupki zwierzątka są twardsze i bardziej zbite od zwykłych chrupków – polecam raczej dla dzieci powyżej 12 miesiąca – najlepiej np. Little Angel. Biozaurusy narazie jem tylko ja i mąż.

Mimo dodatku oleju czy cukru, myślę że tego typu chrupki smakowe są świetną alternatywą dla zwykłych chipsów.

2.) Batoniki/kostki bez cukru – tylko z owoców i bakalii

zdrowe przekąski dla dzieci batony

Słodkie batoniki bez cukru – tak to możliwe;) Na rynku pojawia się coraz więcej tego typu przekąsek. My próbowaliśmy batonów Dobra Kaloria, Raw Energy i kostek/kuleczek Raw Bytes. W tego typu produktach głównym składnikiem są daktyle i to one dają tym wyrobom słodycz. Na początek polecam Dobrą Kalorię o smaku jabłka z cynamonem – jest najbardziej miękki. Ciekawą odmianą są batony Raw Energy – dla wielbicieli kokosa, bo wiórki kokosowe są tam mocno wyczuwalne. Najsłodszym (może nawet za bardzo) smakiem jest marakuja – kokos. Jeden taki batonik polecam dla dwójki dzieci (albo dla jednego na dwa razy;).

3.) Zdrowe lizaki bez cukru

zdrowe przekąski dla dzieci lizaki mniam bez cukru

Zdrowe lizaki Mniam Mniam nie zawierają cukru. Słodzone są one ksylitolem (który jest też składnikiem wielu past do zębów – w tym i dla dzieci) oraz stewią. Produkt posiada atest Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

4.) Żelki bez dodatkowego cukru

zdrowe przekąski dla dzieci żelki

Żelki BEZ dodatkowego cukru, syropu glukozowo-fruktozowego i innych zbędnych substancji. My wypróbowaliśmy  Frutaki Bio, Fruitickles i Veri Beri. W  składach owych żelek możemy znaleźć koncentraty soków, przeciery owocowe, suszone pulpy owocowe, a substancją żelującą jest we wszystkich pektyna. Frutaki Bio i Fruitickles zawierają dodatkowo olej roślinny, substancje glazurujące, a Frutaki Bio dodatkowo mąkę ryżową. Najlepiej wypada spośród nich produkt Veri Beri, który zawiera tylko koncentraty soków, błonnik owocowy, pektyny i naturalny aromat.

Wszystkie powyższe produkty to nie są typowe “misie Haribo” – ciągnące się, klasyczne żelki, bardziej przypominają bardzo gęstą marmoladkę owocową. Na powyższym zdjęciu widać ile żelek zawiera każde z opakowań. Najlepiej cenowo wypada Fruitickles a to dlatego że w opakowaniu jest dosłownie 10 żelek. Veri Beri kosztują ok 6-7zł, postanowiłam więc sprawdzić czy trudno jest zrobić żelki typu Veri Beri samemu. Tutaj znajdziesz przepis na truskawkowe żelki domowej roboty.

5.) Soki 100%

zdrowe przekąski dla dzieci soki

Soki traktuję jako przekąskę, a nie coś do picia. W celu zaspokojenia pragnienia ja i dzieci pijemy głównie wodę, czasem ziółka typu mięta, melisa, lipa, czystek. Jeśli chodzi o ziołowe herbatki to dzieciom (w wieku 1 i 3 lata) póki co podawałam tylko koper włoski czy rozwodnioną miętę. Z ziołami, jak się na nich nie znamy, lepiej u małych dzieci nie przesadzać. Najlepszym piciem jest woda – my pijemy taką z kranu – przefiltrowaną. Wracając do tematu, dzieciom podaję głównie soki Bobofrut 100%. Czy wiesz że z takiego soku można łatwo i szybko wyczarować domowy kisiel? Tutaj znajdziesz przepis na domowy kisiel z soku owocowego lub świeżych owoców

Ciekawą propozycją, raczej dla dorosłych (np. ze względu na zawartość guarany i kofeiny w niektórych smakach) jest napój Chias. Ja uwielbiam Chias shake z mlekiem kokosowym i ananasem. Wszystkie smaki zawierają w swoim składzie nasiona chia, które sprawiają że napój jest lekko galaretowaty i bardzo ciekawy.

6.) Ciasteczka owsiane

zdrowe przekąski dla dzieci ciastka owsiane

Na rynku jest sporo rozmaitych ciasteczek owsianych, lecz nie każde mają dobry skład. Dobrym wyborem są na przykład ciasteczka owsiane Symbio bez dodatku cukru. Polecam te o smaku morelowym.

7.) Świeże i suszone/liofilizowane owoce, bakalie

pomysły na zdrowe przekąski dla dzieci owoce bakalie

Nie zapominajmy, że najzdrowszą kupną przekąską dla dzieci i dorosłych są świeże owoce, orzechy (moje dzieci uwielbiają wszystkie, a zwłaszcza nerkowce – starsza woła na nie “rogaliki”), suszone owoce np. śliwki, rodzynki (ale takie które w składzie mają tylko rodzynki i olej, a nie np. przeciwutleniacz- dwutlenek siarki). Ciekawą propozycją są owocowe ślimaki lub paski – Ślimak Bob – dużo twardsze od żelek. Coraz bardziej popularną nowością są owoce liofilizowane (pokarm kosmonautów;) typu borówka, truskawka, ananas np. firmy Frupp – w całości/w kawałkach lub też w formie batoników

zdrowe przekąski ślimak Bob
zdrowe przekąski baton Frupp
zdrowe przekąski dla dzieci owoce liofilizowane Frupp

Owoce w każdej postaci możemy dodawać do jogurtu naturalnego, który sam w sobie jest też świetną zdrową przekąską.

Dodaj komentarz