Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Gry logiczne dla dzieci od Smart Games dla 4-7 latków: Trzy Świnki, Czerwony Kapturek i Królewna Śnieżka

Smart Games wydaje świetne gry logiczne dla dzieci w różnych przedziałach wiekowych – są przemyślane, dobrze wykonane i w rozmaitej tematyce – bajkowej lub nie. W tym wpisie przedstawię wam 3 gry dla dzieci w wieku przedszkolnym (wg. producenta wiek graczy to 3-6 i 4-7 lat). Są to gry logiczne – trzeba pomyśleć, pokombinować, gry są jednoosobowe. Już czterolatek potrafi sam „przygotować sobie grę” wedle instrukcji i zacząć grać – kombinować jak poustawiać elementy. Czy to znaczy że można zostawić dziecko z grą i iść spać/czytać/grać na kompie? Absolutnie nie! Dzieci w wieku przedszkolnym, aby miały satysfakcję z gry, potrzebują pochwał od rodzica („udało się, świetnie!”), czasem wskazówek (gdy dana partia sprawia problem i dziecko zaczyna się irytować – „a może inny klocek/a może obróć?”) i jeszcze więcej dobrych słów;) Gdy dziecko po każdej partii jest chwalone, gra – rozwiązywanie łamigłówek sprawia mu  dużą przyjemność. 

Jak gra się w te gry? Wszystkie gry składają się z planszy (może być nią nawet domek) oraz elementów które należy poustawiać według instrukcji (książeczka z zadaniami) aby zacząć grę (setup), jak i elementów które dziecko musi dopasować/ułożyć tak aby spełnić warunki danej gry/partii. Warunki są różne zależnie od gry. Wszystkie poniższe gry mają 2 warianty rozgrywki (książeczka podzielona na 2 warianty): w przypadku Świnek i Kapturka to gra z wilkiem lub bez ; a w przypadku Królewny Śnieżki to zmiana strony od której patrzymy na domek-albo od środka (łatwiej-wszystko widać) albo od zewnątrz (okienka są pozamykane). Poza tym że mamy 2 warianty rozgrywki (co już urozmaica grę) to książeczka-instrukcja zawiera kilkadziesiąt różnych gier (setupów) podzielonych na 4 stopnie trudności i uszeregowanych od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Zatem czterolatek zaczyna od najłatwiejszego poziomu, a sześciolatek gra już tylko np. na 2 najtrudniejszych poziomach. Dla sześciolatka gra w te gry nadal nie jest za prosta/banalna, najtrudniejsze zadania nadal są odpowiednim wyzwaniem. W każdej z tych gier na odwrocie kartki z zadaniem jest przedstawione jego rozwiązanie.

Którą grę bym wybrała gdybym mogła kupić tylko jedną? Zdecydowanie Trzy Świnki lub Czerwonego Kapturka – wybór zależałby tylko od preferencji dzieci – którą tematykę wolą.

trzy świnki gra dla dzieci

Trzy Małe Świnki od Smart Games to gra jednoosobowa wg. producenta dla dzieci w wieku 3-6 lat, według mnie widełki są raczej takie jak pozostałych tytułów czyli 4-7, ewentualnie 4-6, bo gra w najtrudniejszych ustawieniach jest nieco prostsza od najtrudniejszych wariantów Czerwonego Kapturka. Oczywiście moja trzyletnia córka też grała w tą grę, potrafiła ułożyć najprostsze warianty, ale gra nie sprawiała jej takiej przyjemności jak teraz gdy ma 4 lata. Zależy to od dziecka ale ogólnie trzylatek może być bardziej zirytowany tym że coś nie pasuje, przestawiać świnki, a w konsekwencji bardziej bawić się figurkami niż faktycznie grać w tą grę. 

Co jest w pudełku: pudełko gry zawiera niebieską plastikową planszę, 3 gumowe świnki, gumowego wilka, 3 płytki z przymocowanymi do nich domkami (w 3 kolorach symbolizujących domek słomiany, drewniany i z cegły), książeczkę z ponumerowanymi zadaniami (setupami) o różnych stopniach trudności (co jest zaznaczone u dołu strony) oraz książeczkę z obrazkową bajką o Trzech małych świnkach (bez tekstu) – która jest tylko dodatkiem do gry.

trzy świnki gra logiczna

Zasady: Najpierw wybieramy wariant rozgrywki – czy gramy z wilkiem czy bez. Jeśli gramy z wilkiem to w grze chodzi o to aby tak dopasować płytki z domkami aby wszystkie świnki schowały się w domkach (od razu dodam że figurka wilka ma odstające uszy więc nie mieści się w domku;) Jeśli gramy bez wilka to świnki wolą bawić się na dworze i musimy tak rozłożyć płytki z domkami aby żadna świnka nie była w domku! Mamy tu zatem 2 zupełnie inne warianty gry. Następnie wybieramy zadanie na danym poziomie trudności i rozstawiamy figurki według instrukcji/książeczki. Celem gry jest ułożenie na planszy wszystkich trzech  płytek z domkami albo chowając przed wilkiem świnki do domków, albo rozstawiając domki tak aby ominąć świnki (świnki bawią się na dworze). Płytki z domkami są w różnych kształtach i trzeba je jak puzzle odpowiednio dopasować do planszy jak i rozstawienia świnek i wilka.

smart games czerwony kapturek

Czerwony Kapturek od Smart Games to jednoosobowa gra dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat. Zgadzam się z tymi widełkami. W grze dobrze radzi sobie córka która dopiero skończyła 4 lata, za to jej starsza prawie 6 letnia siostra nadal potrzebuje sporo pokombinować aby ułożyć najtrudniejsze warianty gry.

Co jest w pudełku: pudełko gry zawiera zieloną plastikową planszę, 3 gumowe drzewka, gumowego wilka, czerwonego kapturka, plastikowy domek, 5 różnych płytek z różnymi ścieżkami, książeczkę z ponumerowanymi zadaniami (setupami) o różnych stopniach trudności (co jest zaznaczone u dołu strony) oraz książeczkę z obrazkową bajką o Czerwonym Kapturku (bez tekstu) – która jest tylko dodatkiem do gry.

gra czerwony kapturek

Zasady: Najpierw wybieramy wariant rozgrywki – czy gramy z wilkiem czy bez. W grze bez wilka naszym zadaniem jest położenie ścieżki od Czerwonego Kapturka do domku. Gra z wilkiem jest nieco trudniejsza – należy ułożyć 2 ścieżki – jedną dla Kapturka drugą dla wilka – obie prowadzące do domku. Domek na swoich ścianach ma 1 okno i aż 3 drzwi. W różnych setupach niektóre wejścia mogą być zastawione drzewkami – wtedy jest łatwiej, albo wszystkie mogą być dostępne – wtedy dziecko musi wydedukować do którego wejścia uda się ułożyć ścieżkę – musi wypróbować każdy wariant. Zdecydowanie setupy w których gramy z wilkiem i nie wiemy dokładnie dokąd prowadzić ścieżkę (które drzwi) są tymi najtrudniejszymi (dla 6-7 latka). Następnie wybieramy zadanie na danym poziomie trudności i przygotowujemy grę według książeczki/instrukcji – rozstawiamy drzewka, kapturka i domek – uwaga, to ważne z której strony jest komin! (i wilka jeśli gramy w wariant z wilkiem). Celem gry jest ułożenie z kafelków ścieżki od Kapturka do domku, a w wersji z wilkiem też od wilka do domku. Gdy dziecku uda się ułożyć ścieżkę figurka może przetuptać po ścieżce do domku, następnie przewracamy stronę i rozpoczynamy kolejną, trudniejszą partię;)

Jeśli dziecku trudno jest rozwiązać łamigłówkę, nie wie którędy iść, których elementów użyć można mu pomóc wybierając tylko te kafelki które utworzą rozwiązanie. Każdy z kafelków ze ścieżką ma przymocowany do płytki kolorowy kwiatek. Kolor kwiatka-to konkretna płytka. W książeczce z setupami, pod zdjęciem rozłożenia gry znajdują się kolorowe kwiatki (od 1 do 5) – czyli płytki których należy użyć w zadaniu. Może to być pomocne gdy już nie wiemy jak poprowadzić ścieżkę (oczywiście tylko jeśli ma być użyte mniej niż 5 płytek). My zupełnie ignorujemy te kwiatki, nie mówiłam dzieciom co oznaczają i dają sobie bez nich radę.

snow white gra

Gra Królewna Śnieżka (Snow White) od Smart Games to gra jednoosobowa dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat.

Co jest w pudełku: pudełko gry zawiera plastikowy domek (to jest nasza plansza), plastikowe figurki (7 krasnoludków, Śnieżka i Zła czarownica), książeczkę z ponumerowanymi zadaniami (setupami) o różnych stopniach trudności (co jest zaznaczone u dołu strony) oraz książeczkę z obrazkową bajką o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach (bez tekstu) – która jest tylko dodatkiem do gry.

snow white gra dla dzieci

Zasady: Najpierw wybieramy wariant rozgrywki – czy setup gry jest przedstawiony od środka domku (tak że widać wszystkie figurki i gdzie dokładnie stoją) czy też musimy patrzeć od frontu domku aby rozłożyć grę i większość okienek jest zamknięta. W zasadzie poza tym że grę trudniej się rozkłada w wariancie patrząc od frontu domku to sama rozgrywka niczym się już nie różni. Zatem nie są to 2 różne warianty gry lecz różna trudność w rozkładaniu-setupie gry oraz ewentualnie sprawdzeniu poprawności zadania.

Domek podzielony jest na 3 pokoje. Każdy pokój ma inny kolor okna (niebieski, zielony i pomarańczowy). Celem gry jest rozmieszczenie pozostałych figurek w taki sposób aby spełniać warunki zilustrowane przy każdym setupie. Warunki są proste do zrozumienia dla dzieci – wystarczy raz powiedzieć co oznaczają dane symbole. Jakie mogą to być warunki: rysunek postaci obok kolorowego kwadracika – oznacza kolor pokoju w którym musi być ta postać. Jeśli ten kwadracik jest przekreślony (trudniejsze warianty) to wtedy ta postać/postacie NIE mogą być w pokoju o tym kolorze. Trzecie oznaczenie to plusik – rysunki postaci z plusem pomiędzy oznaczają że te figurki muszą być w tym samym pokoju.

Aby było tylko jedno prawidłowe rozwiązanie łamigłówki niektóre krasnoludki są na stałe połączone ze sobą. Krasnoludek w kolorze zielonym, fioletowym i pomarańczowym stoją osobno, natomiast dwa krasnale czerwone i dwa niebieskie są ze sobą połączone. Ten sprytny zabieg sprawia że można wydedukować prawidłowe rozwiązanie łamigłówki – spójrzmy choćby na przykłady ze zdjęcia.

Setup u dołu zdjęcia: czerwony krasnal ma być w pokoju z zielonym ; niebieski krasnal ma być w pokoju z fioletowym ; pomarańczowy krasnal ma być w pokoju z czerwonym. Gdyby niektóre krasnale nie były sparowane rozwiązań byłoby kilka, ale ponieważ czerwone krasnale są dwa to muszą zająć podwójne miejsce w domku. Już sam fakt że czerwone krasnale są w pokoju zarówno z zielonym jak i pomarańczowym krasnalem wskazuje na to że są w niebieskim pokoju (największym bo tylko tam się wszyscy zmieszczą), poza tym startowa pozycja pomarańczowego krasnala też wskazuje jedno konkretne miejsce dla czerwonych krasnali. Niebieskie piętro już ułożone. Na dole będzie niebieski i fioletowy krasnal – a że muszą być w tym samym pokoju to wiemy że chodzi o zielony – już tylko tam jest podwójne, wolne miejsce. W ostatnim wolnym miejscu umieszczamy śnieżkę. Może być kilka dróg do rozwiązania (różna kolejność umieszczania pewniaków) ale samo rozwiązanie zawsze jest tylko jedno.

gry logiczne dla najmłodszych od smart games

Dzięki możliwości skalowania poziomu trudności gier (dobrania zadań do wieku graczy) gry sprawiają radość/satysfakcję zarówno czterolatkom jak i sześciolatkom. Obie moje córki bawią się dobrze przy tych grach, satysfakcja z wykonanego zadania oraz pochwały rodzica poprawiają im humor. 

W ofercie Smart Games znajdziemy wiele innych pozycji bazujących na innych bajkach (Śpiąca królewna, Jaś i magiczna fasola) i nie tylko (Pingwiny, Dinozaury, Farmer, Parkowanie pojazdów, budowa zamku, a nawet wyprowadzanie psów!) – w różnych przedziałach wiekowych.

Smart Games wydało także mini gry podróżne które składają się z samych książeczek z rozmaitymi kafelkami które przyczepiane są na magnes: np. budowanie norek dla zwierzaczków (rabbit hole), tworzenie różnych ścieżek na plaży (puzzle beach), ustawianie drabin tak aby krasnolud zebrał wszystkie bryłki złota (gold mine) i wiele innych…

Gry planszowe można kupić w sklepach z planszówkami lub księgarniach internetowych, ja często kupuję gry planszowe TUTAJ – jest duży asortyment i w większości przypadków dobre ceny.

Jeśli podoba Ci się mój blog – możesz postawić mi wirtualną kawę;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

2 komentarze

  1. Magdalena
    Magdalena 3 stycznia 2022

    Wielkie dzięki za inspirację! Przeczuwam, że wyprowadzanie psów przypadnie do gustu mojemu synkowi, tak na początek 🙂

    • Zielony Słoiczek
      Zielony Słoiczek 4 stycznia 2022

      Proszę;) Wyprowadzanie piesków to dla trochę starszych niż przedszkole dzieci (choć myślę że starszy przedszkolak sobie poradzi), a nawet i dorosłych więc bardziej uniwersalne i na dłużej, niż pozycje o których napisałam;) Też myślałam o zakupie, ale chyba już nam wystarczy gier solo:P

Leave a Reply